Om Bloggen

Bloggen som handlar om dig och resten av världen.

 

Varmt välkommen till min blogg! I mina inlägg är tanken att lägga stort fokus på uppvaknande, både andligt och fysiskt. Och vad menas då med det? Jo att vi inser och blir allt mer medvetna om att världen är så mycket mer än materia och vi människor är så mycket mer än bara en kropp. Syftet är att dela med mig av egna insikter i hopp om att inspirera dig att komma närmare dig själv och din sanning. Min teori är att vi behöver älska, hela och stärka oss själva för att sedan kunna älska, hela och stärka våra medmänniskor och vår planet. För grunden till ett mer meningsfullt och ljusare liv finner vi inom oss själva. Att våga vara den vi är, visa förståelse för oss själva och andra, leva i nuet, följa våra drömmar, känna tacksamhet inför livet och kunna uppskatta och dela med oss av allt det vackra i livet – tror jag är nyckeln till en bättre värld. På vilket sett? Det är enkelt. Kärlek föder kärlek, liksom hat föder hat. För det vi lägger energi på växer. Därför är det så viktigt att vi förespråkar hälsa framför stress, förståelse framför fördomar och kärlek framför rädslor.

 

Jag har därför valt att skriva mestadels om medvetenhet, hälsa och andlighet, för de hänger ihop med ovanstående stycke. Samtidigt har jag valt att dela två andra intressen som kretsar kring hälsa och medvetande, nämligen veganism och rawfood som är strålande exempel på två stora förutsättningar för en ljusare framtid. Läs mer om veganism här.

 
 

Medvetenhet – kanske vetenskapens största frågetecken. Medvetenhet är svårt att beskriva exakt vad det betyder. Tänk dig att du uppmärksammar någonting, att du uppmärksammar dig själv, din kropp, dina känslor, allt de du har inom dig. Men också omvärlden, din familj, vänner, konflikter i världen, miljöhot etc. När du uppmärksammat något är du medveten om det, men vem är de som uppmärksammar? Ja, du såklart. Men vem eller vad är detta medvetande inom dig? Vi ser, vi hör, vi känner. Det finns något där som bara ”är” och bevittnar, det som skiljer oss från robotar. Det där som kallas medvetande och går att filosofera kring i evigheter. Jag väljer att kalla detta ting för själ. Vissa säger livskraft medan andra låter bli att spekulera i frågan. I vilket fall så har vi liksom alla andra arter, detta medvetande och när vi fördjupar oss i vad de verkligen är, utvecklar vi våra sinnen enormt.

     Bloggen kommer kretsa kring både vårt inre och yttre medvetande (som givetvis hör ihop, precis som yin och yang). Det inre medvetandet är det ”andliga” som våra känslor, vår längtan och våra drömmar. Vårt yttre medvetande är de fysiska och materiella, som kroppens hälsa, vår miljö och hur om världen faktiskt ser ut bakom kulisserna – Är de som visas på nyheterna hela eller kanske bara halva sanningen? Har djuren i industri verkligen de så bra som de visas av företagen? Det yttre medvetandet handlar om att våga ifrågasätta, gå djupare och söka egna svar medan de inre handlar om att utforska och ta reda på mer om sig själv.

 

 

Hälsa – är så mycket mer än att gå på gymmet och äta nyttigt. Hälsa är att må bra, både i kropp och själ. Träning och en sund kost är självklart två förutsättningar men även att dricka mycket vatten, leva i nuet och ägna tid åt sig själv och sina intressen är minst lika viktigt. Min hälsa har gått upp och ner genom mina år och jag hävdar inte att jag har det perfekta receptet på hur just du ska få din hälsa på topp. Jag själv är inte där på långa vägar än, men jag strävar efter att hitta den ultimata hälsan och här vill jag gärna dela med mig av de insikter och kunskaper jag möter i mitt sökande.

 

 

Andlighet – Ja vad är de egentligen? Hokus pokus? Spöken? Tomtar och troll? Man möts av många fördommar när detta ord kommer upp. Sanning är att du och jag har precis lika mycket andlighet i oss. Andlighet är generellt sett motsatsen mot materia. Så återigen, bara det faktumet att vi har/ är ett medvetande, är ett tecken på andlighet. Liksom att vi känner känslor och empati. Även religion, tro, drömmar, visioner, intuition, magkänsla, rädslor – allt är andlighet. Man behöver inte heller vara insatt i new age eller någon religion för att kalla sig andlig. För de är vi naturligt. Många som anser sig andliga talar om gud, andar, tidigare liv, högre syfte, stenar och kristaller osv. Men oavsett vart man drar gränsen för sin tro (om man nu drar en gräns) kommer vi inte ifrån faktumet att vi är andliga varelser. Min personliga åsikt om vad som existerar utöver de vi ser och hör håller jag för mig själv tills vidare, men jag skulle aldrig tvinga på någon annan min tro. Däremot skulle jag heller aldrig säga att ’’du har fel’’ angående någons annans uppfattning. Eftersom jag har stor respekt för människors religioner och världsuppfattningar, det är deras verklighet och vem är jag att döma hur vida det är rätt eller fel från ett högre perspektiv. Jag kan bara avgöra vad jag tror på. Personligen tror jag på sådant jag själv upplever, men jag försöker hålla ett öppet sinne för de mesta.

 

Veganism & rawfood kan ni läsa mer om under fliken ’’Varför Vegan’’.










Kommentarer




Skriv en kommentar

NAMN
Kom ihåg mig?


E-MAIL (publiceras ej)


BLOGG/HEMSIDA


KOMMENTAR