Varför Vegan?

rför att vi vill behålla den planet vi bor på och skapa en bättre värld för alla. Båda för människor, djur och vår kära natur. Men låt oss klargöra lite saker innan vi fördjupar oss. Först och främst:

 

Vad innebär det att vara vegan? En vegan avstår från alla animaliska produkter. Både animalisk kost (Kött, fågel, fisk, ägg, mjölk etc.) men också kläder och smink med mera som innehåller något som kommer ifrån djuren. Man undviker också att köpa produkter som är djurtestade och undviker i största mån cirkus, djurparker och liknande som tjänar pengar på djur i fångenskap.

 

Observera att jag inte skriver denna artikel för att jag vill tvinga på någon att bli vegan. Jag vill bara dela med mig av information, sen är det upp till dig vad du vill göra med den. Jag vill också understryka att jag inte dömer någon eller tycker illa om någon på grund av deras val eller handlingar (i detta fall syftar jag främst på vad man väljer att äta).

 

 

Genom att äta vegansk-kost bidrar du till att rädda otroligt många liv, inte bara alla de själar som faller offer för djurindustrin - utan du är med och räddar allt liv på denna planet då du väljer att trotsa och kämpa emot de största miljöhoten och istället kämpar för en bättre, rättvisare värld med en ljusare framtid som lägger stor vikt vid respekt för ALLA individer. Dvs. ett samhälle med mer empati och mindre lidande.

 

Det finns otroligt många anledningar till varför jag och många andra är veganer och varför fler borde bli det. Det tre största och mest grundläggande anledningarna brukar vara följande: För djuren, för hälsan och för miljön. Få vet om hur illa djur i industri verkligen har det i dagens samhälle, dessutom finns det ingen anledning för oss att utnyttja djur när vi kan få i oss allt vi behöver via växtbaserad mat. Givetvis finns det skräpmat för veganer också, så det är en myt att veganer enbart lever på frukt och grönsaker, vilket man dock kan göra! Att äta rawfood (råkost) är enligt mig det bästa för hälsan, men bara det att vi utesluter produkter som rött kött eller mjölk är ett stort steg för vårt välmående. Sist men inte minst miljön, bara köttindustrin i sig är vår tids största miljöbov och att välja en vegansk kost är det absolut bästa valet för vårt klimat. Låt mig fördjupa varje punkt ytterligare för att du som läser ska få mer inblick i vad det handlar om.

 

Djuren. Bara i Sverige dödas ca 85 miljoner djur i livsmedelsindustrin varje år. Då vi i dagens samhälle inte är i behov av att äta animaliska måltider för att få i oss allt vi behöver, borde vi verkligen ta och reflektera över dessa 85 000 000 individers liv som går till spillo. De dog för att vi valde det blodigt alternativet, när vi kunde gjort ett annat val. Djur i köttindustrin lever ofta väldigt korta och stressade liv under onaturliga omständigheter. Exempelvis blir grisar oftast bara sex månader gamla innan de körs till slakteriet för att avsluta sina liv. Många grisar spenderar även hela sina liv inomhus och får bara komma i kontakt med direkt solljus den dagen de förs till slakthuset. Inom mjölkproduktionen i Sverige insemineras kossor för att producera mjölk men strax efter det att kalven blivit född ifrån tas kon (permanent) sin nyfödda kalv (i de allra flesta fall redan inom ett dygn) och det finns ingen lag som förhindrar att detta sker. Dessutom är dagens mjölkkor mer eller mindre sönder avlade och producerar onaturligt mycket mjölk så att företagen kan tjäna så mycket som möjligt. Inom äggindustrin gasar man eller på annat sett har ihjäl alla han-kyckling omedelbart efter dem kläckts, eftersom dessa inte lägger ägg och därmed inte bidrar till inkomster för äggindustrin. Sjukt, eller hur?

 

 

Hälsan. Vegansk kost är i stort sett bättre för hälsan. Men du kan vara lugn, det finns givetvis en hel del skräpmat (såsom glass, godis, snacks, snabbmat osv.) även inom den veganska världen. Men det bästa är såklart att äta ren och ekologisk mat, så som rawfood (råkost). I många år har man sagt att vi behöver kött för att få i oss protein och dricka mjölk för att få starkt skelett men på senare år har det svämmat över med en hel del ny forskning som visar på raka motsatsen: kött och komjölk (att dricka komjölk ger risker för benskörhet, så att det ger starka ben är bara en skrattretande myt) är dåligt för hälsan och bör undvikas helt. Till och med livsmedelsverket har gått ut och varnat för att den mängd kött vi i Sverige i genomsnitt äter är cancerframkallande och att vi absolut bör skära ner på vår köttkonsumtion, både för vår hälsa och för miljön. Forskning visar på att veganer jämfört med andra löper mindre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, fetma, diabetes typ 2, gallsten, ledsjukdomar och högt blodtryck.

Miljö. Att äta vegansk-kost bidrar starkt till att minska utsläppen av växthusgaser. Det går dessutom åt tio gånger så mycket energi, mark och vatten åt att producera animaliska livsmedel jämfört med likvärdigt vegetabiliskt livsmedel. ’’Vi odlar spannmål och soja för att ge till djur i en värld där en miljard människor svälter. Att odla direkt för människors munnar – utan att gå omväg via djuren – är en förutsättning för en hållbar livsmedelsproduktion’’ skriver veganutmaningen på sin hemsida (länk längst ner på sidan). Som jag tidigare nämnt är bara köttindustrin i sig den främsta anledningen till vår miljöförstöring, så om man vill hjälpa till att förbättra miljön bör man i första hand se över vad man lägger i varukorgen. Inget alternativ är så bra för vår planet och dess varelser som att välja vegetabilisk och ekologisk kost!

 

 

Vad ska man äta då och hur ska man börja? Att vara vegan kan verka svårt, men tro mig, det är enkelt och kommer känns så otroligt bra i både kropp och själ! Först och främst, byt ut komjölken! Det finns så otroligt många växtbaserade alternativ: ris, havre, soja, kokos, och mandelmjölk, för att nämna ett fåtal. Alpro och Oatly är exempel på två stora och bra märken som man kan hitta överallt. Jag rekommenderar starkt att prova alpros mandelmjölk att dricka, och oatlys havredryck att ha i matlagning och bakning. Det finns idag ett otroligt stort utbud på olika sorter och märken för växtbaserad mjölk. Prova dig fram för att hitta dina favoriter! Istället för kött kan man exempelvis äta soja-produkter (finns som vego-köttbullar, burgare, pålägg, strimlor, filéer, färs osv, rekommenderar att prova oumphf's olika produkter) eller ersätta det med baljväxter, som böner och linser, öka på mängden grönsaker (Finns ju så otroligt mycket olika sorter och tillagningssett, prova dig fram för att hitta dina favoriter). Potatis, pasta, ris och liknande äter man ju precis som vanligt. Ägg-ersättning (och mycket mer) finns för att ersätta ägg i bakning. Om du har facebook rekommenderar jag dig starkt att gå med i diverse vegan-grupper för vägledning, tips och inspiration. Finns även oändligt med recept, vägledning och info överallt på nätet, det är bara att söka! Kontakta mig gärna vid frågor, mer information eller för rådgivning.

 

Källor: http://veganutmaningen.se/ http://www.djurensratt.se/ http://djurrattsalliansen.se/










Kommentarer
Alexandra Elemyr Unstad / http://geflekost.blogg.se/
2015-08-26 - 15:33:01

Fint att läsa,
Bra svar på frågan!
Svar: Va roligt att höra!Tack, är du också vegan? :)
Isa Falk
2015-08-26 - 15:51:47

Jag tycker inte sättet de kan behandla djur vid slakt, tanken med att föda upp för att döda osv. Men samtidigt så är det så näringskedjan ser ut. Och det har varit så i alla tider för att människan ska överleva. I dagens läge kanske vi inte behöver allt det där på samma sätt utan kan använda "konstgjord mat". Men jag är en sådan där köttälskare som alla dagar skulle följa kött och fisk framför pasta, bönor eller linser. Alla är vi olika - och tur är väl det! :)
2015-10-11 - 11:40:36

Svarar här, ja jag är också vegan :)
Oskar
2016-06-15 - 16:18:35

Svar till Ida Nilssons kommentar:
(Jag skriver inte detta till Ida Nilsson i huvudsak, eftersom jag inser att hon troligtvis inte kommer läsa detta med tanke på att jag svarar ett halvår senare, men hoppas detta svar kan läsas av andra)
Du säger att det är så näringskedjan ser ut. Om du går ensam i skogen och blir överfallen av en björn, skulle du då vara helt okej med det? Enligt näringskedjan är det väl inget fel med att den uppenbarligen starkare björnen käkar upp dig?
Försök och se situationen ifrån djurens vinkel, då kanske du inser att företeelsen att äta djur inte är något vi människor bör vifta bort med ett "det har alltid varit så." Tänk på att ända tills för relativt nyss har kvinnor alltid varit underordnade män. Människan har alltid fört krig och varit våldsamma, men inte kan man väl rättfärdiga våldsamt beteende med ett simpelt "det har alltid varit så"?

Vi är intelligenta människor som lever i civilisationer, vi är inte längre nomadfolk som glider runt bland bergen och plockar nötter och jagar getter. Att använda vårt ursprung som rättfärdigande för köttätande år 2015/2016 håller inte.

Dessutom så äter björnen dig troligtvis utav behov, du äter INTE dina biffar och stekar utav behov, du äter dem för njutning.

Du skrev "konstgjord" mat. Vad är konstgjort med potatis, ris, pasta, vete, råg, havre, grönsaker, baljväxter, bär och frukt? Veganmat är egentligen inte något speciellt som kräver mer resurser än en standarddiet, det är istället en diet som kräver mindre resurser än en standarddiet. Men visst, vissa käkar tofu och andra slags låtsaskött och substitut, men om du nu känner ett obehag inför tanken att äta vad du kallar "konstgjord mat", som exempelvis dessa köttsubstitut, måste jag fråga om denna avsägelse av konstgjorda och onaturliga saker manifesterar sig i andra delar av ditt liv? Åker du bil, buss eller tåg? Det är ju helt klart mer naturligt att gå. Klär du dig i moderna kläder? Åker du någonsin till lasarett och får medicin? Alla dessa företeelser är vad man skulle kunna kalla "konstgjorda", men det är ändå ingen som ifrågasätter dem, men så fort en vegan käkar ett köttsubstitut blir det ett väldans rabalder om hur detta på någon sätt skulle underminera dennes ståndpunkt.

Slutligen vill jag kommentera på vad som skrevs i slutet av kommentaren. "Alla är vi olika - och tur är väl det!:)"
Jag hävdar dock att alla val EJ bör respekteras. Samma sak skulle kunna sagts till försvar för kvinnoförtryck för drygt hundra år sedan.
Suffragett: "Jag har fått nog! Jag vill ha rösträtt! Jag tycker det är på tiden att jag respekteras!"
Man: "Jaså? Det tycker du alltså... Jag måste dock säga att jag inte håller med, vilket du i din tur bör respektera, eftersom jag har en rätt till mina åsikter, ty alla är vi olika, och tur är väl det!"




Skriv en kommentar

NAMN
Kom ihåg mig?


E-MAIL (publiceras ej)


BLOGG/HEMSIDA


KOMMENTAR