Varför veganskt är bäst för miljön

Vill vi verkligen överlämna vår jord till kommande generationer, i sämre skick än den va när vi växte upp? Om inte, så måste vi börja ta ställning, och det är nu. Klimatförändringar, global uppvärmning, försurning, luftföroreningar och annan miljöförstöring - Det skadar inte bara dig och mig utan allt liv runt omkring, människor världen över, djur, natur och hela vår planet. Vill vi förhindra att våra barnbarn tvingas gå med gasmask till skolan är det dags att börja ta miljöfrågan på allvar.

 

För visst kan vi göra skillnad och påverka! Låt oss kolla på den punkt vi kan göra mest skillnad. Det flesta tänker direkt på koldioxidutsläppen från våra transportmedel, självklart ska vi (som jag nämnde i min videoblogg om komjölk) dra ner på de så mycket vi bara kan. Men kan vi med gott samvete känna oss nöjda med att cykla till jobbet några gånger om året?

 

 

Ungefär 13 % av den globala växthuseffekten orsakas av fordon/ transportmedel, medan upp mot 51 % orsakas av djurindustrin (obs, siffran varierar sig från olika stuider, men forskare är överens om att det är betydligt större del än utsäppen för transporter) Hur kan vi lägga extrema mängder energi, pengar, vatten och mat på att föda upp djur under flera år för att sedan slakta dem – medan människor och djur svälter världen över? Visst du att det går åt 10 gånger mer energi åt att framställa animaliska livsmedel jämfört med likvärdigt veganskt alternativ?

 

Jag är övertygad om att du vill vara med och förbättra. Jag vill inte tvinga på någon att bli vegan, jag vill uppmuntra till en hälsosam förändring både för dig och resten av världen. Så prova! Ta ett steg i taget. Testa veganska recept, inför några vego-dagar, du kommer snart märka att det det finns otroligt stort utbud på veganskt mat. Bli en del av den globala, fantastiska förändringen som just nu är i fullgång världen över, en positiv och nödvändig förändring för dig och mig, miljön och djuren.

 

Tips på recept: Icas Vego recept (länk) och veganrecept.se sedan vill jag varmt rekommendera facebook gruppen ''Vad lagar du för veganmat idag?'' 

 

Till sist vill jag avsluta detta inlägg med en kort, sammanfattande film från peta 

 



Källor: veganutmaningen och peta.









Kommentarer




Skriv en kommentar

NAMN
Kom ihåg mig?


E-MAIL (publiceras ej)


BLOGG/HEMSIDA


KOMMENTAR