Resultat av min detox! (inklusiv dag tretton och fjorton)

Vilken resa! Är glad över att jag gjorde den här fastan. Det har gjort att jag satt mig in ytterligare i rawfood, kost, detoxing och hälsa och märker hur enormt myckett det finns att lära. Fantastiskt. Dessa två veckor har gått jätttefort. Även om humöret har gått upp och ner så har jag känt mig helt underbar i kroppen till större delen av tiden, även om jag vart orklös vissa dagar. Renhet måste vara en av de bästa känslorna. Två veckor kändes rätt lagom, jag är också glad att jag började med smoothies, soppor och sallad första veckan för att andra veckan bara dricka juice. Det kändes lagom långt för mig, men saknar redan den lätta extas-liknande känslan i kropp o själ.

Onsdag var sista dagen på min två-veckors fasta och jag har ju inte hunnit uppdatera om detta ännu, men här kommer inlägget. Jag minns inte vad jag gjorde för juicer i tisdags om jag ska vara ärlig, tog inte heller några foton varken tisdag eller onsdag. I onsdags vill jag minnas att jag gjorde nån gul juice, antagligen något med annanas och apelsin, senare på dagen gjorde jag en mindre smoothie för att förbereda kroppen på mer fast mat. Och jag kan bara säga: WOW, vad tydligt man kände av effekten! Min energi har ju gått upp och ner under de senaste två veckorna, men efter jag drack smoothin (efter sju dagar på juice) kände jag verkligen att jag fick all energi i hela världen, hade lätt kunnat gå ut och springa några kilometer, känslan var underbar. Men det va inte som överskotts energi då det inte fanns någon stress, jag var helt lugn och stilla inombords, stabil liksom- bara av en liten smoothie (på en banan och lite citrusfrukt). Då insåg jag verkligen hur mycket det vi äter påverkar oss, och att man med bra, ren mat i rätt dos kan ge kroppen allt vad den behöver för att prestera på topp.
 
 
Nu har det gått två dagar och under dessa har jag snabbt glidigt tillbaka i gamla spår och ätit ''min gamla vanliga kost'', skulle nog övergått långsammare så min mage o tarm hann ställa om sig bättre - men jag är ändå glad att jag inte gjorde det, för jag har mått skit, vilket har fått mig att tänka över min livsstil mer. På torsdagen kände jag att jag fick massa energi av frukosten men vid andra måltiden kändes de som att de blev för mycket och då ''slog det över'' och fick motsatt effekt - jag blev trött och omotiverad och mitt ''lugn'' inombords var inte lika närvarande. Jag har sovit jättedåligt på nätterna (vilket är ovanligt, kanske händer max 1 gång/ år att jag sover dåligt eller har problem att somna). Idag på jobbet började jag må riktigt dålig (Illamående, magont, yr) och fick åka hem, först trodde jag att det var magsjuka, men ju mer jag tänker på det ju mer tror jag de handlar om maten. 
 
Det känns som det är två små personer inom mig som bråkar, den ena vill äta som vanligt - kokt, stekt, relativt varierad och hyfsatt nyttig mat med lite undantag, ''skräpmaten'' jag äter vid dessa undantag kan vara allt från soja yogurt (med socker och e-ämnen) till glutenfrittbröd med veg-ost, chips, popcorn, drycker, och juicer (ej råa eller ekologiska), flingor, pasta, ris, alkohol med mera. Denna ''personen'' i mig får ofta cravings eller överäter. Den andra personen inom mig- måste vara en fukterian, haha. Hon längtar bara efter ren och rå mat. Frukt, nypressade juicer och all typ av rawfood. Hon vill äta giftfritt och färglatt, fräscht och enbart ekologist. Det är ju såhär jag vill leva, men det är ju inte lätt eller ''bara att göra''. Dels är det ganska dyrt att leva på enbart ekologiska frukter, grönsaker och bär, sen kan det vara svårt i sociala samanhang. (fast det blir ju inte svårare än vad man gör det til) <- Haha ser ni vad jag menar med två personligheter?
 
Just precis nu är helt uppe i att planera/ brainstorma och lägga upp hur jag vill ha min kost och vad jag vill totalt utesluta. Kommer up med en inlägg senare om min ''nya diet'' som kommer gå ut på att äta rent och mestadels raw :)









Kommentarer
2015-12-04 - 18:18:07

Jag ska oxå detoxa nu innan jul tänkte jag, så toppen att ha hittat din blogg! :)
Svar: Åh va spännande, hur lång detox blir det och på vad? :) Kul! Hur kom dig sig att du hittade till min blogg? :D
Isa Falk
2015-12-04 - 18:25:00

Blir juicer och soppor, är även jag vegan :) En vecka är det jag satsar på, längre än så brukar jag inte orka :P
Svar: Härligt! Hoppas det går bra, spännande blogg du har förresten! :D
Isa Falk
Lisa
2015-12-04 - 23:01:43

Att det blir svårt att sova kan ha att göra med att du får för lågt kaloriintag. Hamnar kroppen i svält blir det ett stressläge som kan bidra till sömnlösheten. Jag får samma problem men om jag ökar intaget av smoothies så brukar det funka bra med sömnen.
Svar: Jag sov jättebra under fastan, det var först när jag började äta ''vanligt'' igen som jag inte kunde sova på nätterna :)
Isa Falk




Skriv en kommentar

NAMN
Kom ihåg mig?


E-MAIL (publiceras ej)


BLOGG/HEMSIDA


KOMMENTAR