Det är enkelt att vara vegan!

Men vad äter man som vegan då? Bara sallad? - En fråga som jag ofta får, svaret brukar bli något i stil med ''precis samma som dig, fast utan animalier''. Är du nyfiken på veganism men ''gillar inte grönsaker så mycket'' så kan du andas ut. Fortsätt med dina favoriträtter, men prova att laga på veganskt vis, det är enkelt!
 
För att visa på hur otroligt stort utbudet är (som dessutom bara växer tack vare fler medvetna val, woho!) så passade jag på att fota lite med mobilen igår när jag var på ICA här i ale. Detta är en relativt liten affär och de va mycket jag inte fick med, personligen tycker jag mer om Coop när det kommer till utbudet av veganska produkter. Fotade långt ifrån alla alternativ, detta är bara en liten bråkdel av allt veganskt, för att visa på att man kan äta mer än bara morötter, gurka och tomat. 
 
(Övre bilden) - Det finns en hel del alternativ för att ersätta kött, fågel och fisk, prova dig fram. Finns också färdiga alternativ till köttbullar (fast falafel är ju goast), hamburgare, köttfärs med mera. Själv äter jag allt mer sällan dessa produkter då jag försöker äta så rent som möjligt (mer av böner, ärtor, linser). Oumph däremot är svårt att motstå, rekommenderar starkt att prova (svarta påsarna, finns olika sorter). Dela gärna med er om vad ni tyckte sedan! Nedre delen av bilden ser ni också exempel på vego-ostar, finns hur många som helst, både hårda och mjuka.
Fjuttig bråkdel av utbudet på glass och godis. Inte för att jag rekommenderar att vräka i sig mängder med socker, fett och andra gifter, men från vegansk skräpmat är det i alla fall inte någon annans hälsa (eller liv) som fördärvas, annat än sin egen. Lakrits skallarna och tofuline's choklad glass skulle jag rekommendera för den som som är sötsugen, riktigt goa!
Växtbaserat alternativ till mjölk finns de gott om! Ris, havre, soja, kokos, mandel, hassel, med mera. Jag rekommenderar Oatly's havre dryck och Alpros mandelmjölk. Finns också en hel del yoghurts, grädde, drycker osv. Återigen, detta är bara en mini-glimt av en hel uppsjö av veganska alternativ. Så prova, prova, prova! För djuren, miljön och hälsan!
 
Vill avrunda detta inlägget med att dela denna inspirerande videon som Viktor och Lisa har gjort, extra bra för dig som är intresserad och vill veta mer vad de innebär att leva på en växtbaserad kost:











Kommentarer




Skriv en kommentar

NAMN
Kom ihåg mig?


E-MAIL (publiceras ej)


BLOGG/HEMSIDA


KOMMENTAR