Sex tankar som hindrar dig att nå dina mål

Vad är det egentligen som hindrar dig att nå din fulla potential? Som levande individer har vi alla förutsättningar i världen att skapa det vi innerst inne drömmer om. Trotts det är vi mästare på att begränsa oss själva något enormt när det kommer till att nå drömmer och mål, för att sedan klaga på att vi är olyckliga och vantrivs med våra liv. Här är några vanliga exempel som jag tror hindrar de allra flesta inklusive mig själv (jobbar på det) och hur man kan göra/ tänka för att övervinna dessa hinder:
 
1. Jag kan inte Den tanken har vi väl alla, om precis allting? Den dyker upp i arbetet, vardagen, intressen, hobbys osv. Vi tror helt enkelt inte tillräckligt på oss själva samt att vi ofta har för höga krav och det är antagligen därför vi ''inte kan''. Men när vi börjar intala oss själva motsatsen, så tar vi samtidigt första steget till att lyckas. Säg till dig själv: Jag kan! Intala dig detta flera gånger om dagen, jag lovar att du kommer få mer motivation till att utmana dig själv och testa dina gränser.
 
2. Jag vågar inte. Ofta handlar det om att pröva något nytt, ta en chans eller på något annat sett lämna sin ''trygga bubbla''. Man kanske inte vågar plugga utomlands, träffa en livspartner, satsa på sin hobby, hålla föreläsningar eller stå för vad man egentligen tänker och tycker. Rädslor är nog människans största hinder. Det är inte alltid lätt att möta sina rädslor, men börja lite i taget, utmana dig själv och gör stegvis sådant du kanske tycker är läskigt eller som du är rädd för, så märker du snart att du har allt att vinna och inget att förlora. 
 
3. Jag duger inte. Vi är oftast bra på att se upp till andra som är ''mycket bättre'' (inom det vi själva vill bli bra på) och därav se ner på oss själva när vi jämför oss med dessa människor. Exempelvis så har jag många gånger känt så med mitt tecknande, fotande och filmande ''Åh jag hade också velat jobba med det där, men jag kommer inte ha en chans. Alla framgångsrika är ju värsta naturbegåvningarna. Jag är långt ifrån så duktiga som de är''. Vi behöver sluta jämnföra oss med varandra, det hindrar vår utveckling enormt. I istället borde vi vända på sättet vi ser på våra förebilder och låta oss inspireras och tänka ''Kan dem, kan jag!'' samt ''Jag förtjänar att leva mitt drömliv''
 
4. Det spelar ingen roll. Detta ha nog vart mitt svåraste hinder ''Det kommer ändå inte göra någon skillnad om jag försöker''. Jag har vart rädd för att jag inte har något vettigt att säga och att ingen kommer lyssna på mig om jag talar om sånt jag tycker är viktigt. Detta har hindrat mig från att dela väldigt mycket tankar, åsikter och insikter med andra människor som jag mer än gärna hade velat göra. Men jag börjar komma över detta mer och mer och får som enorm underbar feedback från massa olika människor. Åter igen, våga tro på vad du vill göra och förmedla - för du gör skillnad, om inte för andra så gör du skillnad för dig själv och dem i din närhet när du vågar spränga dina gränser och satsa på det du tror på.
 
5. Tänk om. Så klassisk. ''Tänk om detta händer...Tänk om det blir såhär eller ännu värre, tänk om...''. Det är väll rätt naturligt att ha dessa tankar då det är en del av vårt överlevnads-tänk att kunna förespå möjligheter och eventuella faror. Men när det kommer till ditt liv, karriär och framgång kan du inte låta dessa tankar hindra dig. Tänk inte om, tänk att - föreställ dig vad du vill ska hända, inte tvärt om. Rita upp en bild av dina mål och drömmar. Tänk att du kommer lyckas, annars blir det lika omöjligt som du föreställer dig det. 
 
6. Jag har inte tid = bullshit. Också en av mina vanligast ursäkter. Jag brukar drunkna i vardagens alla ''måsten'' så att jag ofta sätter sånt som faktiskt är viktigt för mig vid sidan om. Men det finns inget som heter ''Jag har inte tid''. För vi har all tid i världen, det finns oändligt med tid, den tar aldrig slut. Det handlar bara om prioritering. Vill du nå dina mål måste du självklart prioritera dem. Prova att lägga upp ett schema för dagen och se om det hjälper. Varje dag skriver jag ner saker som jag vill göra (som bidrar till att nå mina mål) och saker som jag bör göra (som ''måsten'' och sysslor). Oftast blir det kanske 10-15 saker på listan och av dessa gör jag kansken 6, men utan denna lista kanske det bara hade blivit 2, samt att jag antingen bara gör sånt som jag vill och skjuter på alla måsten, eller bara göra måsten och skjuter på det jag vill. Man får mixa ihop det och beta av listan så gått de går.  
 
 









Kommentarer
2015-11-30 - 18:00:43

Så himla sant och riktigt bra skrivet!:)
Svar: Tack, roligt att höra :)
Isa Falk




Skriv en kommentar

NAMN
Kom ihåg mig?


E-MAIL (publiceras ej)


BLOGG/HEMSIDA


KOMMENTAR